Home
Zoeken op onderwerp
Bedrijf & Organisatie
Home  > Bedrijf & Organisatie > Nieuws  > Blog > Duurzame mobiliteit: op elektriciteit of op groen gas?

Duurzame mobiliteit: op elektriciteit of op groen gas?

Elektrische bussen in het stadsverkeer zijn de laatste tijd flink in het nieuws. Steden als Den Haag, Groningen en Haarlem zetten echter groen gas bussen in. In de stadsregio Arnhem-Nijmegen rijdt men al sinds 2009 op groen gas en het aantal groen gas bussen in die regio is al gegroeid tot 225. Waar doe je als gemeente goed aan: met elektrische bussen of met groen gas bussen rijden?

Eén ding is duidelijk: elektrische en groen gas bussen zijn beiden beter dan dieselbussen. Beiden stoten praktisch geen fijnstof uit en zijn vele malen stiller dan dieselbussen. Daarmee zijn de bussen nog niet 100% uitstoot vrij zoals vaak geroepen wordt. Dan moeten we kijken naar de totale CO2-keten. Met certificaten nu claimen (book-and-claim) dat een elektrische bus duurzaam wordt geladen mag niet volgens de EU regelgeving (Renewable Energy Directive). Je moet rekenen voor elektrische “transportbrandstoffen” met de landelijke productie mix (kolen-kern-aardgas-zon-wind). De elektriciteitsmix waarop de elektrische bussen rijden bestaat voor het overgrote deel uit elektriciteit uit kolencentrales (en voor circa 1% uit windenergie, 1% uit energie uit afval, etc.). De CO2-uitstoot van het verbranden van de fossiele diesel vindt niet langer plaats in de stad, maar is verplaatst naar de kolencentrale. Het aandeel groene stroom dat kolencentrales op het elektriciteitsnet zetten bestaat voor 70% uit geïmporteerde biomassa, vooral uit Canada en de Verenigde Staten (bron: ECN, juni 2014). Dit wordt bestempeld als groene stroom, maar dat hangt van je definitie af. Bij het stopzetten van kolencentrales op de langere termijn zijn er ook nog steeds equivalente emissies op de plek waar de aardgas of biogas WKK staat die de energie maakt waarmee de bus wordt opgeladen. Het alleen rijden op wind- of zonne-energie is zelfs met een versneld groeitempo pas op de zeer lange termijn haalbaar (na 2030). Als we de EU-regelgeving (Renewable Energy Directive) volgen, dan valt een belangrijk voordeel van elektrische bussen (namelijk “uitstootvrij”) dus grotendeels weg.

De bus op Biogas (BioLNG) in de binnenstad heeft daarentegen aantoonbaar via een massabalans  een bijna “zero CO2 footprint”. BioLNG is een vloeibare volledig hernieuwbare biobrandstof. CNG is net zo goed als LNG en hoeft niet eerst vloeibaar gemaakt te worden. Dit kost minder energie om te maken, maar je moet helaas wel vaker tanken. BioLNG / CNG is track-and-trace via EU regelgeving (Renewable Energy Directive) te leveren en óók nog gemaakt met biogas uit duurzame biomassa (aantoonbaar via NTA8080 certificering).

Het lijkt dus verstandig als gemeente om in een aanbesteding van openbaar vervoer niet het middel maar het doel voor te schrijven. Stille bussen, die praktisch geen fijnstof uitstoten en die volgens de EU Renewable Energy Directive een aantoonbaar lage CO2-emissie kennen.

Attero levert als grootste groen gas producent van Nederland NTA8080 gecertificeerd groen gas via onze partner PitPoint (vroeger bekend als CNGNet). Groen gas uit uw eigen afval. Mocht u toch besluiten elektrisch te gaan rijden, weet dan dat de bus in de energiemix ook een klein beetje zal rijden op groene elektriciteit uit Attero’s afvalenergiecentrales.