Terugblik veiligheid in 2020 en vooruitblik 2021

Veiligheid had in 2020 weer een prominente rol binnen Attero. Omdat we trots zijn op de ontwikkelingen die we hebben gemaakt willen we die graag met u delen. En we kijken graag ook vooruit naar onze ontwikkelingen op het gebied van veiligheid in 2021.

LTIF-doelstelling
Zo behaalden we voor het derde jaar op rij onze LTIF-doelstelling. Binnen Attero zijn er in 2020 vier verzuimongevallen geweest. Bij deze ongevallen waren drie contractors betrokken en één eigen personeelslid. Hiermee komt de LTIF op 1,71 (doelstelling 1,80). Dit is een stuk lager dan gemiddeld in de afvalindustrie. Het blijft een doorlopend punt van aandacht.

Veiligheidsinstructie
In 2020 lanceerden we ook de Attero brede veiligheidsinstructie. Een animatie om veiligheid en daarmee veilig werken binnen Attero te laten zien. Om de kennis van mensen die bij ons werkzaamheden komen verrichten te testen is het vanaf 1 januari 2021 verplicht om de bijbehorende toets te maken. Bij goed afronden van deze toets ontvangt men een certificaat om toegang tot onze locaties te krijgen. Het certificaat is één jaar geldig vanaf datum afgifte. De film en toets zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits.

Locatiereglement
Het nieuwe locatiereglement werd geïntroduceerd. Met heldere teksten voor iedereen die Attero bezoekt of werkzaamheden verricht.

Brandpreventie
In het restafval treffen we regelmatig ion-lithium accu’s aan. Deze horen niet in het restafval thuis omdat hierdoor mogelijk brand kan ontstaan in de afvalberg. Met alle gevolgen van dien. Om branden vroegtijdig te detecteren hebben we camera’s geïnstalleerd. Zij meten de afvalberg en geven een melding bij een temperatuurstijging. Zo kan de beginnende brand snel geblust worden. Een mooi voorbeeld hiervan zie je hier in onze bunker in Wijster. Attero vraagt hier ook aandacht voor op social media. We hopen dat consumenten hun batterijen beter gaan scheiden en dat ook producenten zich verantwoordelijk voelen om dit verder te stimuleren.

Overbelading vrachtwagens
We houden vrachtwagens staande die overbeladen zijn. We constateerden dat veel vrachtwagens het maximale treingewicht overschrijden. Overbelading is onwenselijk omdat er een langere remweg ontstaat dan waar het voertuig voor is ontworpen. Hierbij zijn er veiligheidsrisico's voor andere weggebruikers. Grotere slijtage treedt op aan wegdek, laad- en losplaatsen en het veroorzaakt spoorvorming en breuk. Dit is kostenverhogend en geeft veiligheidsrisico's als aquaplaning en klapbanden. Daarnaast treedt er concurrentievervalsing op ten opzichte van partijen die zich wél aan wet- en regelgeving houden.​ We vinden het daarom belangrijk dat het transport naar onze verwerkingslocaties op een verantwoorde en veilige manier plaatsvindt.

Na contact met onze klanten zien we een vermindering van maar liefst 88 procent! Een succesvol project dus dat zorgt voor meer veiligheid.

Containerveiligheid
Het project ‘veilig lossen van containers’ dateert van 2019. Maar heeft ook in 2020 verder aandacht gekregen. Met dit project wil Attero op een praktische en doeltreffende wijze extra aandacht schenken aan de veiligheid op onze locaties. Materiaal wordt meestal gebracht met containers die handmatig geopend moeten worden. Helaas zagen wij een stijgende lijn in het aantal ongelukken bij het openen van containers. Het kan zijn dat het materiaal niet deugdelijk is, of dat containers verkeerd zijn beladen waardoor er teveel druk op de deuren staat. Dit geeft onveilige situaties die eenvoudig voorkomen kunnen worden. Dankzij dit project is het aantal onveilige containers die bij Attero aankomen met 90% afgenomen.

Audits
We hebben een succesvolle migratie van OSHAS18001 naar ISO 45001 achter de rug. Daarnaast een continuering van ISO 9001 en ISO14001.

Ook het het gebruik van TOXIC en IMA is door de handhavers (I-SZW en externe auditoren) positief beoordeeld. Voor TOXIC volgen nog een aantal aanpassingen in 2021.
De door Attero zelf uitgevoerde RI&E’s hebben een positieve toetsing gekregen van de kerndeskundige van Arbo Unie. Een mooie bevestiging van de hiervoor genoemde werkmethodiek.

Veiligheid stopt nooit
En dus ook niet in 2021. We doen er dit jaar weer alles aan om veilig te werken en onze doelstellingen te halen. Zo gaan we dit jaar door met de campagnes voor over-belading en veilige containers.
Daarnaast zal de werkvergunning in 2021 aangescherpt worden en trainen we op alle locaties van Attero. Ook is er dit jaar extra aandacht voor onze contractors en leveranciers. Zowel aan de inkoopkant door (nieuwe) contractors en leveranciers nadrukkelijk op veiligheid te beoordelen voordat ze leveren aan Attero. En praktisch door met de drie grootste contractors per locatie in gesprek te gaan over de veiligheidperformance en onze wederzijde verwachtingen hiervan. Als laatste worden dit jaar de veiligheidsrondes geïntensiveerd.

Ons motto blijft: "We werken veilig, of we werken niet".

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van Cookies. Door op "Akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.