Deze €567 miljoen vertaalt zich namelijk in een stijging van de belasting per ton restafval van € 39,70 in 2025 naar ongeveer € 160 per ton in 2030, terwijl de gemiddelde belasting in Europa zo’n €10 per ton restafval bedraagt. Onderdeel van de belastingverhogingen is een aanscherping van de nationale CO2-heffing waarbij de afvalsector 100% CO2-reductie moet realiseren, terwijl de overige industrie maar 43% CO2-reductie hoeft te realiseren en ook nog eens een verdubbeling van het CO2-tarief krijgt ten opzichte van de overige industrie. Ook dreigt het Ministerie van I&W met afbouw van verwerkingscapaciteit, terwijl er wel behoefte aan deze verwerkingscapaciteit is.
Door dit belastingpakket zal de afvalstoffenheffing voor de burger flink stijgen en zal het goedkoper worden om afval in het buitenland te laten sorteren, recyclen en/of verwerken. Nederland zal zijn hoogwaardige en innovatieve afval- en recyclinginfrastructuur in de toekomst gaan verliezen en afhankelijk worden van het buitenland voor de verwerking van Nederlands afval. Groene banen komen in de toekomst mogelijk op de tocht te staan en investeringen in verduurzaming (zoals meer recycling en CO2-afvang) blijven uit.